Hmatové Tabulky
Rozložení klapek
Obrázky vycházejí z tvaru a rozložení klapek na starších saxofonech Amati, s nimiž se začínající hráč v ČR nejspíše setká; od moderních nástrojů se na první pohled nejvíce odlišují tvarem klapek ovládaných malíkem levé ruky.
- přef. = přefukovací klapka, ovládá se palcem levé ruky
- d3, eb3, f3 = dlaňové klapky, ovládají se dlaňovými články ukazováku a prostředníku levé ruky
- F = přední F-klapka, ovládá se ukazovákem levé ruky
- b = “bis” klapka, tiskne se spolu s H-klapkou ukazovákem levé ruky
- 1, 2, 3, 4, 5, 6 = klapky H, A, G, F, E a D, na nichž spočívají ukazováky, prostředníky a prsteníky obou rukou v základní poloze
- g#, h, c#, bb – ovládají se malíčkem levé ruky
- e3 – ovládá se ukazovákem pravé ruky
- postr. Bb, postr. C = postranní klapky Bb a C, ovládají se dlaňovým kloubem ukazováku pravé ruky
- f#3 – ovládá se prostředníkem pravé ruky
- F# = postranní F#-klapka, ovládá se prsteníkem pravé ruky
- es, c = klapky Eb a C, ovládají se malíčkem pravé ruky
Ne všechny nástroje jsou vybaveny klapkou pro f#3. Na velmi starých modelech může chybět také přední F-klapka či postranní F#-klapka, některé německé a české saxofony z období kolem II. sv. války (Weltklang, Keilwerth New King) mají na stejné úrovni s klapkou pro e3 ještě trylkovou G#-klapku a mohou se na nich vyskytnout i další odchylky. Mnoho barytonsaxofonů má rozsah směrem dolů rozšířen o půltón na psané malé a – klapka pro tento tón bývá zdvojená, jeden exemplář najdete ve skupině klapek g#, h, c#, bb ( levý malíček) a druhý naproti přefukovací klapce u opěrky pro levý palec. Některé moderní sopránsaxofony mají naopak klapku pro g3.
Tabulka 1. části přehledu základních hmatů
b | h | c1 | cis1 | d1 | es1 |
---|---|---|---|---|---|
e1 | f1 | fis1 | g1 | gis1 | |
a1 | b1 | h1 | |||
Poznámky
Tam, kde je u téhož tónu uvedeno více možných hmatů, naučte se nejprve hmat, který je uveden jako první. Další alternativy vám usnadní hraní technicky obtížných pasáží:
- Postranní C-klapku je vhodné použít všude tam, kde rychle přecházíte z c na sousední h nebo naopak a nepotřebujete bezprostředně předtím nebo potom zahrát některý nižší tón – tedy např. v chromatickém postupu h-c-c# (případně c#-c-h) nebo v trylku (h-c-h-c…)
- Postranní F#-klapka se používá podobně, např. v chromatickém postupu f-f#-g, prsteníček pravé ruky však přitom musí opustit svou standardní pozici na D-klapce; nemáte-li dosud “usazené” prsty pravé ruky, raději se proto držte běžného hmatu.
- Tón bb lze ve střední a horní oktávě hrát dokonce čtyřmi různými způsoby. Základní hmat využívá postranní Bb-klapku, je ideální pro chromatické běhy a pro postup bb-c. Snažte se, aby bříška prstů pravé ruky při hraní tohoto tónu neopouštěla klapky D, E a F!
- Druhý hmat, označovaný v zahraniční literatuře kupodivu pojmem “bis”, se hodí např. při hraní spojů g-bb, a-bb, pokud bb z druhé strany nesousedí s tónem h či c. Malá “bis” klapka se tiskne ukazováčkem levé ruky současně s H-klapkou.
- Hmaty “1-4″ (ukazováčky levé a pravé ruky) a “1-5″ (levý ukazovák, pravý prostředník) usnadňují přechody f-bb a f#-bb; hmat “1-4″ se hodí i pro hladké sklouznutí z h na bb nebo naopak. Oba tyto hmaty jsou citlivé na ladění a seřízení nástroje.
- “Dlouhý” hmat pro c#2 (jako c#1, ale se stisknutou přefukovací klapkou) využijete především v tichých pasážích hraných ve vyšším středním rejstříku, které se v dolním bodě dotknou tónu c# a vracejí se zpět nahoru – vyhnete se tak nežádoucí změně barvy na tónu c#. Pozor, takto hrané c# se často ozývá vysoko a musí se dolaďovat nátiskem.
- Hmaty pro e3, f3 a f#3 založené na použití přední F-klapky usnadňují přechody typu c-e apod. a umožňují hladké propojení standardního rozsahu nástroje s extrémně vysokým rejstříkem.
Tabulka obsahuje pouze přehled základních hmatů – mnoho saxofonistů používá další varianty např. pro dolaďování některých tónů (např. na barytonsaxofonu bývá často výhodnější u tónů nad d3 držet vždy jen nejvyšší z dlaňových klapek odpovídajících danému tónu a ostatní nechat zavřené) nebo pro barevné efekty.
- Zkuste si například zahrát tón a2 a postupně přidávat klapky 4, 5, a 6 - bude se vám nepatrně měnit ladění i barva tónu; pokud to uděláte opakovaně a velmi rychle, dostanete cosi vzdáleně připomínajícího wah-wah efekt nebo flanger – Maceo Parker tento trik úspěšně používá v každém druhém sóle).
- Jiný užitečný tip – potřebujete-li rychle skočit z tónů d2, eb2 apod. dolů na c#2 a zpět, nemusíte otevírat všechny klapky, úplně stačí pustit ukazovák a prsteník levé ruky (přefukovací klapka zůstává otevřená).
- Z podobných důvodů jako “dlouhé” c#2 můžete v tichých pasážích v nižším středním rejstříku vrcholících tónem d2 či eb2 použít místo běžných hmatů kombinaci klapek 2 a 3 s klapkami pro vysoký rejstřík.
Obrázky vycházejí z tvaru a rozložení klapek na starších saxofonech Amati, s nimiž se začínající hráč v ČR nejspíše setká; od moderních nástrojů se na první pohled nejvíce odlišují tvarem klapek ovládaných malíkem levé ruky.
- přef. = přefukovací klapka, ovládá se palcem levé ruky
- d3, eb3, f3 = dlaňové klapky, ovládají se dlaňovými články ukazováku a prostředníku levé ruky
- F = přední F-klapka, ovládá se ukazovákem levé ruky
- b = “bis” klapka, tiskne se spolu s H-klapkou ukazovákem levé ruky
- 1, 2, 3, 4, 5, 6 = klapky H, A, G, F, E a D, na nichž spočívají ukazováky, prostředníky a prsteníky obou rukou v základní poloze
- g#, h, c#, bb – ovládají se malíčkem levé ruky
- e3 – ovládá se ukazovákem pravé ruky
- postr. Bb, postr. C = postranní klapky Bb a C, ovládají se dlaňovým kloubem ukazováku pravé ruky
- f#3 – ovládá se prostředníkem pravé ruky
- F# = postranní F#-klapka, ovládá se prsteníkem pravé ruky
- es, c = klapky Eb a C, ovládají se malíčkem pravé ruky
Ne všechny nástroje jsou vybaveny klapkou pro f#3. Na velmi starých modelech může chybět také přední F-klapka či postranní F#-klapka, některé německé a české saxofony z období kolem II. sv. války (Weltklang, Keilwerth New King) mají na stejné úrovni s klapkou pro e3 ještě trylkovou G#-klapku a mohou se na nich vyskytnout i další odchylky. Mnoho barytonsaxofonů má rozsah směrem dolů rozšířen o půltón na psané malé a – klapka pro tento tón bývá zdvojená, jeden exemplář najdete ve skupině klapek g#, h, c#, bb ( levý malíček) a druhý naproti přefukovací klapce u opěrky pro levý palec. Některé moderní sopránsaxofony mají naopak klapku pro g3.
Tabulka 2. části přehledu základních hmatů
c2 | cis2 | d2 | es2 | ||
---|---|---|---|---|---|
e2 | f2 | fis2 | g2 | gis2 | |
a2 | b2 | h2 | |||
c3 | cis3 | d3 | es3 | ||
e3 | f3 | fis3 | |||
Komentáře
Přehled komentářů
Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.
...
(PanX, 19. 10. 2011 18:55)
DALŠÍ DEN VE ŠKOLE
Kluk - Čau, neviděl si dneska mojí holku?
Kamarád - ne
Kluk - >povzdech<
Kamarád - Ani včera tu nebyla
Kluk - Já vím… Celou noc měla obsazeném telefon..
Kamarád - Hele vole tak víš jaký holky někdy jsou..
Kluk - jo.. ale ona ne
Kamarád - Nevím co ti mám ještě říct …
Kluk - Tak dobře.. Musím jít na Angličtinu , uvidíme se po škole
Kamarád - ok , já jdu na chemii (je tam psáno silence = věda… nepodstatný)
TU NOC
-crrr-
-crrr-
Děvče - Prosím?
Kluk - Ahoj
Děvče - [Oh] čau
Kluk - Ty jsi dnes nebyla ve škole?
Děvče - [Oh] Musela jsem jít na nějaký vyšetření
Kluk - Jsi nemocná?
Děvče - Hmm …. Musím jít, na druhé lince mi volá máma
Kluk - Počkám
Děvče - Může to trvat dlouho.. zavolám Ti později
Kluk - Dobře… Miluju Tě miláčku
>>Hodně dlouhá pauza<<
Děvče - (se slzou v oku) podívej, budeme se muset rozejít
Kluk - Cože???
Děvče - Je to to nejlepší co pro nás teď můžu udělat
Kluk - jo?
Děvče - Miluju tě
Kluk - Taky tě Miluju,pa
>>klik<< ((položení sluchátka))
DĚVČE NEBYLO VE ŠKOLE 3 TÝDNY A NEZVEDÁ TELEFONY -
Kluk - Čau vole…
Kamarád - čau
Kluk - Co se stalo?
Kamarád - Nic.. hele mluvil si se svojí ex?
Kluk - ne
Kamarád - Takže si neslyšel?
Kluk - Neslyšel co?
Kamarád - Hmm , nevím jestli bych měl být ten co ti to řekne
Kluk - Vole! Co to kurva… MLUV!!!
Kamarád - [Oh] … zavolej sem 433-555-3468
Kluk - ok
PO ŠKOLE KLUK VOLÁ NA TO ČÍSLO
Hlas - Dobrý den, okresní nemocnice , sesterské oddělení
Kluk - [Oh] musel sem si splést číslo … Sháním svojí kamarádku
Hlas - Jaké se jmenuje pane?
((Kluk dává informace))
Hlas - Máte správné číslo, to děvče je jednou z našich pacientek
Kluk - Opravdu?? Co se stalo? Jak jí je?
Hlas - číslo jejího pokoje je 646 budova A , oddělení 3
Kluk - CO SE STALO?
Hlas - Prosím přijďte a můžete ji vidět
Kluk - POČKEJTE! NE!
-tůůůůůůt-
-tůůůůůůt-
KLUK JDE DO NEMOCNICE…. DĚVČE LEŽÍ NA NEMOCNIČNÍ POSTELI
Kluk - Panebože! Jsi v pořádku?
Děvče - ……….
Kluk - Miláčku! Mluv se mnou!
Děvče - Já…
Kluk - Ty co? Ty CO?
Děvče - Mám rakovinu… a žiju na přístrojích
Kluk -…….. (strašně moc se rozpláče ) …….
Děvče - Dnes mi ty přístroje odpojí ….
Kluk - CO??
Děvče - Chtěla jsem ti to říct.. ale nemohla jsem
Kluk - Neřekla si mi to?!
Děvče -Nechtěla jsem ti ublížit
Kluk - Ty mi nikdy nemůžeš ublížit!
Děvče - Chtěla jsem jen vidět že cítíš to stejné co já .
Kluk - Miluju Tě víc než cokoliv! Chtěl bych ti dát celý svět v úderu srdce kdybych mohl.. Kdykoliv bych se pro tebe třeba zastřelil .
Děvče - Nebuď smutný , miluju Tě a pořád tady budu s tebou
Kluk - Tak proč si se se mnou rozešla?
Sestřička - Mladý muži.. návštěvní hodiny jsou u konce
KLUK OPOUŠTÍ POKOJ..DĚVČE JE ODPOJENO OD PŘÍSTROJŮ A UMÍRÁ
Ale co chlapec neví je proč mu děvče kladlo ty otázky, chtěla aby to řekl na poslední chvíly, a rozešla se s ním jen proto že věděla že jí zbývajé pouze 3 týdny.A myslela si že ho tím ušetří trápení když se rozejdou než umře.
DALŠÍ DEN
Chlapec byl nalezen mrtvý se zbraní v ruce. VZKAZ ZNĚL : Řekl jsem jí že bych se pro ni zastřelil …. Stejně jako ona řekla že by pro mě zemřela…
Dej si tento článek na svůj web.Jestli tak učiníš zítra se do tebe zamiluje ten kdo chceš,aby se do tebe zamiloval.Jestli takto neučiníš budeš mít 5 let smůlu.
Fakt hafec...:)
...
(PanX, 19. 10. 2011 18:55)
Kluk - Dnes jsem tě postrádal ve škole, kde jsi byla?
Děvče- Jo… musela jsem jít k doktorovi
Kluk - Oh Vážně? Ty?
Děvče - Nic zvláštního.. každoroční prohlídka
Kluk - Oh
... ... Děvče - Tak… co jsme dnes dělali v matice?
Kluk - Nic ti neuteklo.. jen spoustu zápisků
Děvče - OK dobře
Kluk - Jo….
Děvče- Hej .. mám otázku..
Kluk - ok , Ptej se
Děvče- Jak moc mě miluješ?
Kluk - Víš že tě miluju víc než cokoliv!
Děvče - jo…
Kluk - Proč ses ptala?
Děvče- ….>mlčí<…….
Kluk - Je něco špatně?
Děvče- Ne, všechno je v pořádku
Kluk - Dobře
Děvče - Jak moc ti na mě zaleží?
Kluk- Chtěl bych ti dát celý svět v úderu srdce kdybych mohl..
Děvče- Chceš?
Kluk - Samozřejmě že ano! >povzdech< je něco špatně?
Děvče - Ne všechno je v pohodě
Kluk - Určitě?
Děvče- Ano
Kluk - Dobře.. já doufám..
Děvče - Chtěl bys pro mě zemřít?
Kluk - Kdykoliv bych se pro tebe třeba zastřelil miláčku.
Děvče - Opravdu?
Kluk - Kdykoliv. Ale teď vážně , není něco špatně?
Děvče - Ne.. Já sem v pohodě, ty si v pohodě , my jsme v pohodě, všechno je v pohodě.
Kluk - ….. ok
Děvče - Dobře.. musím jít uvidíme se zítra ve škole
Kluk - Dobře .. Ahoj.. MILUJU TĚ
Děvče - …. Taky tě miluju , pa
nevidim
(irena, 12. 6. 2011 15:31)nevidim obrázky, nevíte náhodou jak se hraje eis neboli fes ?
XEvil cracked
(Mashaacrof, 12. 12. 2017 22:13)