Něco o saxofonu
Saxofon byl vynalezen Adolfem Saxem v Bruselu roku 1841.Je to kovový dechový nástroj oktávující a náleží,přes některé zdánlivě odlehlé znaky(kov,přefukování do oktávy,uvolněný nátisk,hmatové rozdíly,zvuk)do rodiny dřevěné dechové skupiny klarinetové.Původní ladění do F popřípadně C byla zaměněno za Es a B a i v nejmenším nástrojovém obsazení začal saxofon zvláštním zvukovým hudebně výryzně působit na posluchače i hráče.
Hubička s plátkem je podobná hubičce klarinetové,má však oproti ni přece jen jiný nátiskový podklad.Poloha nátiskových svalů u saxofonu zůstává zdánlivě uvolněná,hubička často při hře působí dojmem nasazení nepřipoutaného,pohyblivého(metoda non pressure).Plátek je rozechvíván vháněným vzduchem do hubičky.Trubice je v čepu pohyblivá a umožnuje hráči požadované pohodlné držení nástroje.U svého vyustění do hubičky mívá obepínací zavitnici,kterou hráč snadno upravuje ladění saxofonu,začasté i mezi hrou.
Rozměrnost šesti hlavních otvorů vylučuje jejich krytí při hře pouhými prsty a proto jsou nanich přiklopky tak zvaná mechanika,která je opatřena knoflíky.Saxofon upevnujeme při hře na šnůru zavěšenou kolem krku.Mezi saxofonisty se tato šnura nazývá šibenice:)Šroubek na hlavní píštale je k ustálení žádoucí polohy esa.Do ozvučníku k tlumení zvuku v nízké poloze bývá vkládáno kovové nebo plstěné dusítko.
Stavba
Saxofon je jednoplátkový nástroj (stejně jako klarinet), trubici má ale kónickou, proto se jeho akustické vlastnosti blíží spíše hoboji (klarinet má trubici válcovitého tvaru). Většina saxofonů má zahnutou trubici spíše z praktických důvodů (sníží se tím délka nástroje), na zvukové vlastnosti má tento prvek jen malý vliv. Saxofon přefukuje do oktávy (stejně jako hoboj), zatímco klarinet přefukuje do doudecimy. Hmatový systém je Boehmův, stejně jako u klarinetu nebo příčné flétny.
Téměř všechny saxofony jsou vyráběny z mosazi. Následně se nástroj nalakuje nebo pokoví (stříbrem či zlatem), čímž se zabrání jeho korozi a zlepší se také jeho zvukové vlastnosti. V současnosti jsou oblíbené také laky, které novému saxofonu propůjčují starý a omšelý vzhled.
Stejně jako v případě klarinetu má saxofon plátek připevněný na hubičku, každý typ saxofonu používá jinou velikost plátku. Většina hráčů používá tradiční plátky z třtiny obecné (Arundo donax), existují však i syntetické varianty, které se sice vyznačují vyšší trvanlivostí a odolností, ale kvalita tónu je horší.
Systém klapek
Přibližný rozsah saxofonu je asi dvě a půl oktávy. Všechny tóny nad tuto hranici jsou součástí přefukovaného rejstříku. Ke změně tónů dochází díky důmyslnému systému otvorů a klapek - saxofon má mezi 21 a 23 klapkami. Po zmáčknutí klapky dochází k otevření nebo uzavření jednoho či více otvorů. Počet klapek záleží na tom, zda má nástroj klapku pro Fis³, G³ a malé a. Fis klapka začala být od roku 1970 běžnou součástí nástrojů pro pokročilé hráče a profesionály, zatímco G klapku můžeme nalézt pouze na několika moderních soprán saxofonech. Několik modelů baryton saxofonů má přídavný otvor a klapku pro malé a.
Materiály
Téměř všechny saxofony jsou vyrobeny z mosazi. (Nejsou však řazeny mezi žesťové nástroje, ale mezi dřevěné dechové nástroje, protože zařazení není v tomto případě podmíněno materiálem, ale způsobem tvorby tónu.)
Výrobci zkoušeli i jiné materiály, s různým procentem úspěchu. V padesátých letech například společnost Grafton vyrobila saxofony z plastu. Několik společností, mezi nimi např. Yanagisawa, vyrobilo několik saxofonů z bronzu, díky kterému má prý nástroj plnější tón. Někteří výrobci dělají esa saxofonů nebo celé nástroje z mincovního stříbra.
Bývá používáno také niklové stříbro, z kterého vyrábějí nástroje např. Selmer, Yanagisawa, P. Mauriat, Keilwerth, a BG. Někteří lidé tvrdí, že tyto nástroje mají jasnější a silnější zvuk.
Povrchová úprava
Když je nástroj hotový, aplikuje výrobce na holou mosaz slabý nátěr. Lak nebo pokovení slouží k ochraně mědi před korozí a navíc dotváří atraktivní vzezření nástroje. Během let bylo používáno mnoho různých druhů a barev povrchové úpravy.
Hubička
Saxofonová hubička je podobná hubičce klarinetu. Hubičky se vyrábí z mnoha různých materiálů, nejčastěji však z pryže, plastu nebo kovu. Méně běžnými materiály jsou například sklo, dřevo, křišťál nebo dokonce kost. Uvádí se, že kovové hubičky mají jasnější a ostřejší tón než bežné hubičky vyráběné z pryže. Někteří saxofonisté se domnívají, že plastové hubičky netvoří dobrý tón. Jiní tvrdí, že na materiálu hubičky nezáleží a na tón mají vliv spíše fyzické proporce jedince.
Plátek
Ke hře na saxofon je potřeba plátek. Saxofonový plátek je podobný jako plátek, který se používá na klarinet, je ovšem širší než ten klarinetový. Každý typ saxofonu (alt, tenor…) má plátek jinak veliký. Plátky jsou běžně dostupné v různých stylech, tvrdostech a také od různých výrobců. Každý hráč zkouší plátky různě silné, aby zjistil, která tvrdost je pro jeho hubičku a styl hry nejvhodnější. Tvrdost plátků je v rozmezí od 1 (měkké) do 5 (tvrdé). Stupnice bohužel není standardizována; proto je například plátek značky Rico o tvrdosti 3 měkčí než stejně tvrdý plátek značky Vandoren.
Skladba pro saxofon
Tóny, které jsou výš než F³ se u všech saxofonů považují za součást altissimového rejstříku a jsou tvořeny speciálním nátiskem a hmaty. Sám Sax mistrovsky ovládal tuto techniku.
V polovině dvacátého století se někteří hráči odmítali naučit hrát v altissimovém rejstříku. V mnoha článcích, které byly napsány v tomto období se hovoří o používání altissimových tónů jako o akrobatických kouscích, které falšují nebo využívají špatný prstoklad. Na altissimovém rejstříku ovšem není nic falešného. Stejně jako u ostatních dřevěných dechových nástrojů, hráč pouze využívá harmonických kmitů, aby tak rozšířil rozsah nástroje. U saxofonu však vyžaduje zvládnutí těchto kmitů mnohem větší úsilí než u jiných dřevěných dechových nástrojů.
Téměř všechny saxofony jsou transponující nástroje. Sopraninový, altový a baryton jsou laděny v Es, zatímco sopránový, tenorový a basový v B. Jelikož všechny nástroje používají stejné uspořádání klapek a prstoklad pro vytvoření tónů, není pro schopného hráče velký problém přejít z jedné velikosti saxofonu na jinou. Hraje-li saxofonista psané C na alt saxofon, zní Es (sexta dolů). Hraje-li ovšem hráč psané C na tenor saxofonu, zní B (nóna dolů). Baryton saxofon hraje o oktávu níž než alt a sopránový saxofon zní o oktávu výš než tenor.
Protože baryton a alt saxofon jsou laděny v Es, mohou hráči hrát z partu psaného v basovém klíči, pokud ho budou číst jako houslový a přidají si tři křížky v předznamenání. Tato metoda, substituce klíčů, umožňuje barytonistovi (nebo jakémukoliv jinému hráči, který hraje na nástroj laděný v Es) hrát z partů psaných pro fagot, tubu, pozoun nebo kontrabas. To může být užitečné postrádá-li kapela nebo orchestr jeden ze zmíněných nástrojů.
Většina baryton saxofonů vyrobených po roce 1980 má přídavnou klapku pro malé A (koncertní C), avšak dříve vyrobené barytony a ostatní typy saxofonů tuto klapku nemají (s výjimkou některých bas saxofonů a několika vyjímečných altů vyrobených společností Selmer). Skladatelé, kteří vyžadují malé a, když píší pro baryton saxofon by si měli být vědomi toho, že mnoho hráčů nabude moci tuto notu z důvodu absence požadované klapky zahrát.
Saxofon v orchestrech
Dechové orchestry
Nejdéle jsou saxofony využívány v dechových souborech, již krátce po svém uvedení je začala používat francouzská armáda. Saxofon kombinuje výhody dřevěných nástrojů (lehkou ovladatelnost jak při hře, tak za chůze) a průrazný tón žesťových nástrojů; pro účely zejména vojenských kapel je tedy velice vhodný.
Klasická hudba
Kvůli svým zvukovým vlastnostem se v klasické hudbě nikdy ve větším měřítku neprosadil. Pro tyto účely je jeho tón příliš robustní a ostrý. Přesto existuje několik koncertů pro sólový saxofon a orchestr.
Jazz
Jazz je bez saxofonu takřka nemyslitelný – naprostá většina jazzových souborů obsahuje tento nástroj, buď jako sólový nebo doprovodný.
Velice časté je seskupení saxofonů do malých souborů, jejich zvuk velice dobře splývá. Oblíbený je saxofonový kvartet - soprán, alt, tenor a barytonsaxofon, místo sopránového se někdy používá altsaxofon. Větším komorním hudebním tělesem je saxofonový soubor, nejčastěji složen z 12 nástrojů (přičemž obsazení se může měnit): sopraninový, dva sopránové, tři altové, tři tenorové, dva barytonové a jeden basový saxofon.
Typická saxofonová sekce v big bandu se skládá z 4-6 altsaxofonů, 1-3 tenorsaxofonů a jednoho barytonsaxofonu. Sopránsaxofon se používá většinou jen k sólové hře, popř. v komorních saxofonových souborech.
Značky
Mezi nejznámější výrobce saxofonů patří Buffet Crampon, Cannonball, Julius Keilwerth, Leblanc, P. Mauriat, Roland, Selmer, Yamaha a Yanagisava. V České republice je předním výrobcem Amati.
Za tradiční výrobce jsou považovány firmy Keilwerth, Selmer, Yamaha a Yanagisava, kteří někdy bývají označováni termínem "Velká čtyřka".
Technika hry
Mnoho lidí se domnívá, že stát se schopným saxofonistou je poměrně jednoduché, a to hlavně v případě přecházíme-li z jiného dřevěného dechového nástroje, ale většinou je potřeba značné množství práce, aby byl člověk shopen vytvořit příjemný tón a dokonalou techniku.
Technika hry na saxofon je závislá na stylu, kterému se chce hráč věnovat (klasika, jazz, rock, funky, atd.) a také na tónu, který chce daný hráč být schopen vytvořit.
Nátisk
Nátisk se většinou tvoří tak, že hráč má hubičku vloženou v ústech ne více jak do půlky. Spodní ret je podepřen spodními zuby a dotýká se plátku. Vrchní zuby lehce tlačí zvrchu na hubičku a tím stabilizují herní pozici. Horní ret slouží k utěsnění a zabraňuje úniku vzduchu.
Vibrato
Saxofonové vibrato je podobné smyčcovému nebo vokálnímu vibratu. Rozdíl je pouze v tom, že vibrace jsou tvořeny za pomoci čelisti namísto prstů nebo bránice. Pohyb čelisti si můžeme simulovat vyslovením slabik "wa-wa-wa" nebo "taj-yai-yai". Opět záleží na hráči, která metoda je pro něho nejlepší pro vytoření správného vibrata. Zatímco většina lidí tvrdí, že vibrato není pro saxofon důležité (důležitější je podle nich kvalitní tón), jiní tvrdí, že je to nedílná součást typické saxofonové barvy. Klasické vibrato se u jednotlivých hráčů liší. Mnoho klasických hráčů si bere za vzor vibrato, které tvoří houslisté. Ještě mnohem více se u jednotlivých hráčů liší jazzové vibrato.
Zvláštní efekty
K vytvoření nových a zajímavých tónů může být použito mnoho různých efektů.
- Growling je technika, kdy saxofonista chrčí, bručí nebo vrčí za pomoci hlasivek. Tím je způsobena modulace zvuku a výsledkem je drsnost a chraplavost tónu. Vzácně se s tímto efektem můžeme setkat v klasické nebo dechové hudbě, často se ovšem využívá v jazzu, blues, rock’n’rollu a v dalších populárních žánrech. Mezi významné hudebníky, kteří používali tuto techniku patří Earl Bostic, Boots Randolph, Gato Barbieri, Ben Webster, Clarence Clemons a King Curtis.
- Glissando je technika při které saxofonista nepatrně sníží nebo zvýší tón a současně sklouzne na vyšší nebo nižší tón. S touto technikou se někdy můžeme setkat v dechových orchestrech (např. v skladbě „Sing, sing, sing“ od Bennyho Goodmana) a vzácně také v orchestrálních skladbách (např. Gershwinova skladba Rapsodie v modrém). Glissando může být také tvořeno pomocí jazyka, který ovládá proud vzduchu a zároveň udržuje stabilní nátisk.
- Multiphonics je technika, kdy hráč hraje více než jeden tón zároveň. Speciální prstoklad zapříčiní, že nástroj vibruje na dvou různých frekvencích současně a vytváří tak trylkový tón.
Komentáře
Přehled komentářů
Ahoj,8 let jsem hraval na trumpetu a ted se ucim na saxofon,takze podle me na klarinet to bude zbytecne,hlavne ze mas zaklad dechu
Re: super článek
(supr stejnej názor/ na všechno, 16. 1. 2018 12:18).........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Potřebuju pomoc
(Marky, 27. 11. 2017 18:18)Jsem začátečník na alt saxofon ,ale už něco umím v tom ten problém není ,ale když jsem hrála noty h1 a d1 strašně mě to zapísklo a písklaloto celou dobu co jsem to hrála až zase po chvíli to zahrálo normální tón , nevíte co stím
poděkování
(patricie plecháčová, 28. 9. 2013 16:43)
jako začínající hráčka na saxofon jsem vám chtěla moc poděkovat, protože jsem se toho od vás moc naučila a jsem zas o něco chytřejší.
Ještě jednou vám moc děkuji
Dotaz
(Drahod, 29. 4. 2017 21:47)Začínám na sax alt. Potřeboval bych poradit. Jsem na emailu Drahos1975@seznam.cz
Neznamá značka
(Průša, 8. 4. 2017 17:54)Dobrý den zdědil jsem po dědovi tenor saxofon. Je na nem vyryt napis World. Neznate nahodou tuhle značku. Děkuji
Hmaty
(Jakub Stanovsky, 23. 4. 2016 21:04)
Dobry den,
jsem student studujici baryton saxofon a dostal jsem se k solu, kde se vyskytuji tony, ktere jsou mimo muj hmatnik. Jedna se o tony fis 3 az h3. Bohuzel nemam fis klapku, takze momentalne jsem schopen zahrat jen f3.
Chtel bych teda pozadat, jestli nekdo ma hmaty pro tyto tony, jestli mi je neposle na adresu:
jakub.stanovsky@seznam.cz
Dekuji
Jakub Stanovsky
Re: Hmaty
(DENI, 17. 1. 2017 20:06)AHOJ ZDRAVÍM DO G 3 SI VYSTAČÍŠ S NORMÁLNÍMY HMATY VÍŠ UŽ POTŘEBUJEŠ OVLÁDAT ALTISIMO REJSTŘÍK PRO ZAČÁTEK JE DOBRÝ SE NAUČIT PŘEFOUKNOUT TONY KTERÉ NORMÁLNE HRAJEŠ NA POLOŽKU 8 VA PAK UŽ BUDEŠ SCHOPEN SLYŠET JAKÝ TOM V ŘADĚ TO MÁ BÝT
Saxofon- mohu se naucit hrat v kazdem veku?
(Danica, 1. 11. 2015 22:01)Muj sen je naucit se hrat na saxofon.. Nejsem nejmladsi, ale chci to zkusit.. Poradte prosim. Dekuji
Re: Saxofon- mohu se naucit hrat v kazdem veku?
(Karolína, 7. 3. 2016 19:31)já bych klidně začala hrát na saxofon i ze své vlastní zkušenosti můžu poradit, že ne vždycky se musí hrát určitý termín na nástroje a může začít i ten co nidky nehrál na žádný hudební nástroj. Sice vám to bude trvat delší dobu než se vše pochopíte atd. Ale jinak bych v tomto jak jsem již zmiňovala není žádný problém. =D
Půjde to?
(Alžběta , 20. 10. 2015 21:17)
Chci se zeptat jestli mám zkusit hrát na saxofon , když jsem nikdy nehrála na žádný dechový nástroj- ani na zobcovou flétnu,nebo jestli myslíte že mám zkusit první hrát na zobcovku???
Re: co mám udělat
(Malboro,, 2. 4. 2018 9:51)